Oppdatering: Capcom har kommet med en offisiell kommentar til denne problemstillingen etter at vi først publiserte saken. Originalteksten er bevart under.
I uttalelsen forklarer selskapets samfunnssjef Shawn Baxter at lagringssystemet ble utformet slik på grunn av spillets natur. Som på en arkademaskin ønsket de at alle opplåste spillfigurer, -gjenstander og -brett skulle forbli slik.
Han insisterer på at dette ikke er en skjult form for rettighetskontroll. Videre forklarer han at The Mercenaries 3D er inndelt i 30 ulike, gjenspillbare brett, og at man både kan benytte originalgjenstander og de som er låst opp siden.
Det må likevel antas at det er problematisk for en mengde brukere at andres opplåsinger og eventuelle toppresultater blir igjen for godt.
- - - -
Vi har sett noen katastrofale kopisperrer tidligere, og de som har spilt nok dataspill har vel på et aller annet tidspunkt opplevd problemer med de mest restriktive.
I nyere tid har vi også sett at spillutgiveren trikser med spillet for å hindre videresalg. Om noen selger et spill videre til lavere pris etter å ha fullført det, vil det potensielt bety et tapt salg for selskapet bak spillet.
Det liker bransjen nødvendigvis pent lite, og i senere tid har vi sett at selskaper som Electronic Arts og Warner Brothers velger å ta betalt for nettjenestene i sine spill om den medfølgende koden er brukt opp. Japanske Capcom ser likevel ut til å ta kaka.
Ifølge Tiny Cartridge (via Techdirt) vil selskapets kommende Resident Evil: The Mercenaries 3D til Nintendo 3DS kun komme med én, uoverskrivbar lagringsfil. Både den japanske og den amerikanske utgaven skal være berørt av dette.
Hva betyr dette for deg som forbruker? Vel, først og fremst så vil du ikke få lov til å starte på nytt igjen om du fullfører spillet. Det betyr også at du og for eksempel broren din vil ha lite nytte av å dele på spillet, ettersom man kun kan holde på med én lagringsfil av gangen. Om du mot formodning ikke er klar over at spillet fungerer på dette viset, og handler det brukt, kan du måtte spille videre fra der den forrige eieren hadde kommet.
Det er fortsatt ikke avklart om dette gjelder for den europeiske versjonen også, men det er slettes ikke umulig. I så fall vil det nok være et svært viktig poeng imot å kjøpe det for veldig mange eiere, uten at vi skal spekulere i hva Capcom hadde tapt flest salg på.
Resident Evil: The Mercenaries 3D utgis den 1. juli til Nintendo 3DS her til lands.
Les også: Farvel til bruktmarkedet
Les også: DRM-krise for snikmorder